torsdag 6 december 2012

Tordag - Update

Om onsdag var Odens dag behöver man eventuellt inte arbeta med sin fulla kapacitet för att misstänka vems dag torsdag är! Angående gårdagens lilla berättelse så var väl inte alla ord helt sanna, inte den om fet-tisdagen i alla fall. Det kunde, men var inte.

Idag har jag varit sjuk och legat i soffan hela dagen. Är tydligen omåttligt populär då telefonen besvärat mig konstant. Kan bero på att jag skulle ha haft redovisning idag men den kan lärarna trycka upp där solen inte skiner.

Har ökat mitt matintag något idag då jag räknade ut att jag låg på ett underskott på ca 1500 kcal / dag vilket inte är bra någonstans. Men jag är väldigt sällan hungrig eller ens sugen på något numera. Min överdrivna kaffekonsumtion driver bort mitt basala matbehov mer än väl.

Update

Kom på en rolig sak! Igår när jag svängde förbi mcdonalds för att köpa lite mat. Hon som tog emot min beställning kollade väldigt mycket på mig men trodde de berodde på mitt allmänt störande utseende. Hon packar ner min mat i en kasse och ger den till mig. När jag sedan inspekterar servetten som låg däri ser jag ett nummer!! Så onödigt, kunde ju bli förgiftad av bläcket...






Hur ofta händer detta!? Säkert ett nummer till en gayporrklubb men ändå!

Tänkte dela med mig en bild från min morgonpromenad:





Nu till den utlovade informationen om kosttillskott. Jag tar ett per dag. Vi börjar med Whey-80. Ett av marknadens vanligaste tillskott.

Whey 80

Detta kosttillskott innehåller nästan enbart vassleprotein (74g / 100g) som snabbt tas upp av kroppen. Till viss del finns även kolhydrater och fett men i det stora hela nästan försumbart. Den innehåller alla de proteiner som behövs för att bygga muskler. Kan intas när som på dagen men lämpar sig bäst efter träning och på morgonen då man som mest behöver snabbt protein.

Om du redan äter tillräckligt med protein via vanligt mat så kommer detta kosttillskott inte hjälpa dig nämnvärt. Det kan dock vara svårt att avgöra om man fått de protein man behöver, så en protein av detta kan hjälpa dig att säkerställa ditt behov. Normalt sett leder inte ett överskott av protein till någon ökad fettlagring, inom rimliga nivåer självklart. En människa behöver ca 1 gram protein per kg kroppsvikt. Om man tränar regelbundet är det rekommenderat att få i sig 1.5 gram per kg kroppsvikt. Vid viktnedgång eller deff som det så fin kallas, bör man få i sig minst 2 gram protein per kg kropps vikt upp till 4 gram. För mycket skadar din kropp och kan förgifta dig!

Många påstår att det är dyrt med kosttillskott men ska man räkna på kr / gram protein är t ex Whey-80 överlägset billigast och erbjuder dessutom fullvärdigt protein. Som exempel betalar du ca 0.33 öre per gram protein om du köper kycklingfileér medan whey-80 ger dig 1 gram protein för 0.15 öre. Däremot finns det andra aspekter som väger tyngre för ex kycklingfileér. T ex mer mättnadskänsla, järn osv.

Men någon form av detta kosttillskott finner du garanterat hos ALLA som tränar seriöst!

Av mig får den 5/5, men beroende något på smak man väljer.



Kommer en update senare!

David

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar