måndag 1 juli 2013

Måndag, en måndag helt enkelt

Måndag 1/7 2013

Det blev inte mycket foder för min del igår. Dels för att helgens alla öl fortfarande tog upp magplats och för att min hunger är inte densamma dessa dagar. Rastlös som få begav jag mig ut på en promenad. Spatserade menlöst i ca 1.5 timme så det var ganska bra! Som resultat somnade jag redan kl 11:00, slut som en gammal volvo däckades jag snabbare än Roberto Paulo en dålig dag.

När jag vaknade idag måste jag brutit arm i sömnen. Min biceps kändes massakrerad och vid minsta ansträning krampade jag ihop som en liten flicka. Men annars är jag viking så efter jag lagat mat begav jag mig till MSB gym med min mindre graciösa kusin för att kriga bland de gjutna massivvikterna. Bröst gick bra frams till att jag skulle köra flyes varvid min biceps brast totalt. I ren ilska bestämde jag mig för att köra biceps men efter jag försökt hålla tårarna tillbaka en längre stund var jag tvungen att vila. Istället grillade jag triceps och passet blev lite sådär men helt okej. Nu vill jag köra på allt jag kan pga jag inte äter så mycket.

I övrig är jag fortfarande snusfri och jag har enbart tagit en celsius (tvingad av min kusin, lovar) samt en halv kopp kaffe. Funderar på att ta en kopp till snart då min kusin kommer ner till våran LAS (långtidsluftad aktivslamanläggning). Men i övrigt är det de enda. Skulle inte bli helt förvånad om jag redan är inne i ett ketogent läge då jag känner mig kusligt nervös i hela kroppen och kan inte sitta stilla! Ska ta lite müsli senare för att ladda lite kolhydrater. Min styrka brukar i regel öka markant efter jag trappat ner på snus och kaffe. Förväntar mig goda resultat nästa vecka, fast ifs kan mitt minimala matintag helt ebba ut mitt nikotinfria tillstånd. Men för mig är det ett steg i rätt riktning.

I morgon hade jag tänkt jogga lite. En sådär 5 km är nog rätt lagom att börja med. I lugnt tempo. Eller så blir det ett crossfitpass men jag är sugen på att jogga så det lutar något åt det. Den resterande veckan kommer jag fortsätta med alla kroppens muskler. Rygg och biceps (om den är okej) på onsdag och ben samt axlar på fredag. Torsdag och lördag blir det någon form av konditionsaktivitet. Blir nog rätt lagom för veckan då jag ska försöka röra mig så mycket som möjligt. Hoppas detta inte chockar min kropp på fel vis vilket kan leda till ett totalt haveri i hormonbalansen. Sist det hände var när jag pressade kroppen för hårt. Man tappar lust för allt och blir helt håglös och trälig. För att motverka detta skall jag se till att helgerna är någon form av ätardagar. Det kommer inte bli godis och sådant men en extra portion av allt.

Tänkte skriva lite av det där jag lovade för ett par dagar sedan. Nu hoppas jag inte det har blivit för hypat då jag egentligen inte har så mycket att säga om det. Det kanske inte direkt finns så mycket heller att säga för den delen. Men nyckelordet är "Positiv".

Bakom detta ord finns en styrka som slår allt annat. Utan att tänka positiv kan du aldrig ta dig så långt du vill. Tankens kraft är så grymt mycket större än vad du någonsin kan ana. Inom träningssammanhang innebär detta ofta att man säger till sig själv att man kan klara den där vikten man annars aldrig gjort. Oftast gör man det motsatta och förbereder sig för att inte klara lyftet. Varje liten cell i kroppen lyssnar på dig och lyder dig, detta gäller även om du tänker positivt. Som exempel kan jag berätta när jag en vacker kväll skulle köra lutande hantelpress. Normalt brukade jag träna med 22 kg hantlar. Just denna kväll var hantlarna blandade vilket jag inte tänkte på. Efter jag kört klart ett set tänkte jag för mig själv att det var något tung, MEN jag körde 10 reps vilket jag brukar. Till min förvåning ser jag att jag lyckats fått fatt i en 24 kg och en 26 kg hantel! Utan min vetskap klarade jag alltså mycket mer än vad jag trodde att jag gjorde. För skoj skulle testade jag att köra med 26 kg hantlarna en vecka senare och klarade blott 4 - 5 reps. Nu visste jag dock att det var 26 kg så jag förberede mig mentalt att inte klara de där 10 repsen, reps jag klarade (visserligen med en arm men det var min svaga arm ;) ) veckan innan. Även om du sköter träningen, kosten och vilan perfekt så måste du oftast även vara förberedd psykiskt för att nå den sista biten. Lite att tänka på eller!?

Ha en trevlig kväll
/David

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar