söndag 27 oktober 2013

Söndag 27/10 2013

Som ni märkt har det varit aningens dåligt med uppdateringar. Det hela började med att tentaperioden kom och fokus låg på skolan. Därefter har jag faktiskt glömt skriva något. Å andra sidan har jag haft en vilovecka nu, så det finns inte så mycket att rapportera om.

Anledningen till att jag tog en vilovecka är att jag känner mig övertränad av något slag. Mina pass gick sämre och sämre vilket ledde till att jag var tvungen att vila. Tycker detta är lite skumt då jag faktiskt inte tränar så överdrivet mycket nu, äter bra och sover gott. Men vi har alla sådana perioder i livet då vi gör allt perfekt men resultatet blir inte redigt som man vill. Däremot brukar jag alltid komma tillbaka efter en längre tids vila snabbt och dessutom öka kraftigt i styrka. Detta hoppas jag på med denna vilovecka. Egentligen kanske jag borde tagit två viloveckor, överträning är inget att nonchalera.

När jag ändå är på g så kan jag skriva ett par rader om att vara övertränad! I regel blir man inte övertränad om man äter och vilar tillräckligt mellan passen. Detta är högst individuellt och man kan inte jämföra två individer. Vissa kan träna samma muskelgrupp två eller tre gånger i veckan och få bra resultat medan andra får trappa ner och träna mindre. Det som händer i kroppen när man tränar är att man bryter ner muskeln samtidigt som kortisol bildas. Kortisol är ett katabolt hormon och byter således ner kroppen. Vila bryter ner kortisolet och kroppen börjar reparera muskeln, till lite större och lite starkare. Nu har vi alla en viss mängd kortisol i kroppen hela tiden, det är ett viktigt hormon som styr många av kroppens funktioner. Men efter träning ökar detta naturligt för att sedan sjunka till normala nivåer. När man tränar för mycket så hinner kroppen inte återhämta sig och man får förhöjda nivåer av kortisol. Eftersom detta är nedbrytande så hinner heller inte kroppen återhämta sig mellan passen. Som resutltat blir man svagare och får mindre muskler. Detta brukar inte vara det önskade med att träna. Flera saker i livet omkring kan påverka kortisolnivåer som ex stress, koffein, nikotin, dåligt med sömn osv. Har man lite flyt så parerar man in allt detta på en och samma period och överträningen kommer som ett brev på posten. Känner man sig trött, seg och har dålig styrkeutvecking bör man ta några dagars extra vila. Är man riktigt övertränad bör man vila längre, minst en vecka eller fler. Allt det ovanstående får man ta med en nypa salt då vi alla är olika. Men mellan tummen och pekfingret kan man nog generellt anta detta som sant.

Den kommande veckan skall jag börja träna igen. Då blir det ett tradiotionellt styrkeschema, 3 övningar, 4 set och 8 reps per muskelgrupp. Får se hur jag känner mig. Hoppas på det bästa.

Ha en bra dag
//David

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar